czwartek, 25 lipca 2013

Skalpel - Tess Gerritsen




             Przez długi czas nie sięgałam do książek, które zawierały jakiekolwiek brutalne czy straszne historie. W dzieciństwie nie mogłam po nich spać i rodzice notorycznie w nocy wstawali, aby zgasić palącą się lampkę, bez której w żaden sposób nie mogłam zasnąć ;) Na szczęście uzbroiłam się w (ciężko stwierdzić co)… determinację i przekonałam się, ile tracę. Choć Tess Gerritsen długo nie była mi znana, to po przeczytaniu kilku jej książek jestem pewna, że żadna z nich mnie nie zawiedzie. To specyficzna autorka, ale jeśli ktoś już raz wpadnie w sidła jej historii, to z pewnością nie poprzestanie na jednej. A teraz cieszę się jej twórczością i… czasami po prostu zasypiam przy zapalonej lampce ;)

                W Bostonie dochodzi do serii okrutnych zabójstw na małżeństwach. Mężczyźni umierają wskutek poderżniętych gardeł, natomiast kobiety początkowo gwałcone, zostają porywane i okaleczane, a ich zwłoki odnajdywane są po kilku dniach w okolicy ich domów. Technika i sposób, w jaki giną wskazuje na mordercę nazywanego przez policję Chirurgiem, który przed rokiem został schwytany przez najmłodszą i jedyną kobietę w policji, Jane Rizzoli. Początkowo wszystko wskazuje na to, że zbrodni dokonuje naśladowca Chirurga, jednak wkrótce okazuje się, że ten uciekł z więzienia. Z czasem ginie coraz więcej osób, a policja staje się bezsilna nie mogąc zidentyfikować sprawcy. Kiedy udaje się znaleźć pewien trop, okazuje się, że morderca nie działa w pojedynkę, a wszystkie zbrodnie mają zwrócić uwagę młodej policjantki, Jane Rizzoli, która jest głównym celem zabójcy…

                Skalpel jest kontynuacją Chirurga, do którego nie miałam okazji zajrzeć. Mimo to wstęp pozwolił mi zorientować się w fabule i nie miałam najmniejszego problemu z zaznajomieniem się z historią. Początkowo obawiałam się tej pozycji, ponieważ nie raz zdarzało mi się usłyszeć, że Chirurg był na tyle dobry, że Skalpel w ogóle nie powinien powstać i że autorka zepsuła efekt, który powstał po pierwszej części tej serii. Po przeczytaniu stwierdzam, że jest to niemożliwe i choć nie czytałam Chirurga, to Skalpel był świetny. Fabuła rozwija się dość wolno i buduje napięcie, ale kiedy po kilkudziesięciu stronach zaczyna się dziać, to już naprawdę i do samego końca. To, co bardzo podoba mi się w książkach Tess Gerritsen, to to, że jej bohaterowie są autentyczni, z wszystkimi mankamentami – nie tylko zaletami i wadami, ale odczuwają także ból, strach, czy pożądanie. Jak zwykle pojawiło się również sporo opisów medycznych, ale dla czytelników Gerritsen to już raczej chleb powszedni. To, co było dla mnie dość męczące, to opisy zbrodni, które niestety były szczegółowe i dość drastyczne. W Skalpelu pojawiła się już Maura Isles, której podobno brakuje w Chirurgu i jak zwykle świetnie dopełniła całość, choć jej rola faktycznie jest niewielka. Jednak największym zaskoczeniem był dla mnie wątek romantyczny, który pojawił się w tej historii. Zupełnie nie podejrzewałam autorki o tego typu elementy w książkach nierzadko przerażających i brutalnych, ale przyznaję, że podobało mi się to, jak dobrze fabuła była uzupełniona. Z pewnością był to jeden z najlepszych thrillerów, jakie czytałam w ostatnim czasie i z czystym sumieniem mogę polecić ją każdemu – o ile nie boicie się spać przy zgaszonym świetle ;)

Moja ocena: 8/10

13 komentarzy :

  1. Nie czytałam nic, znaczy tej autorki of course :), ale po takiej recenzji chyba sięgnę po "Ostatni, który umrze" właśnie jej autorstwa i też z Jane Rizzoli, bo akurat ostatnio wołała do mnie z półki w Empiku :)
    xoxo

    OdpowiedzUsuń
  2. Brzmi interesująco, tytuł odnotowany w kajeciku :D


    PS . to bedzie juz czwarta pozycja przeczytana z twojego ,,polecenia,, mmm :)

    OdpowiedzUsuń
  3. tajemnicza i pełna napięcia historia. Momentami sama się bałam o losy głównej bohaterki. Bardzo mi się podobała i na pewno nadal będę czytać resztę książek ten pisarki

    OdpowiedzUsuń
  4. Nareszcie pojawiła się recenzja, do której mogę dorzucić swoje 2 grosze :) Zgadzam się z Twoją oceną, Gerritsen jest mistrzynią tego gatunku, a jej książki są niepowtarzalne i nie do porównania z innymi. Jeśli ja miałbym ocenić akurat Skalpel, to dałbym mocne 7(8?), bo w swoim dorobku Tess ma jeszcze lepsze perełki ;) Pozdrawiam, d.

    OdpowiedzUsuń
  5. wole filmy tego typu niz ksiazki

    OdpowiedzUsuń
  6. Mnie nie trzeba przekonywać do twórczości tej pisarki, od dawna mam ochotę na jej książki, dlatego często kontroluje bibliotekę, ale na razie bida z nędzą.

    OdpowiedzUsuń
  7. Kontynuacja 'Chirurga', jednak nie tak do końca. Postacie znajome, więc po przeczytaniu wymienionej książki można się naprawdę wczuć. Polecam przeczytac je jedna po drugiej, obie świetne.

    OdpowiedzUsuń
  8. Kontynuacja "Chirurga". Jane Rizzoli ponownie znajduje się na celowniku mordercy. Odważna, niezależna, nieustępliwa, chce sama zmierzyć się ze złem, odrzucając pomoc i ochronę przystojnego agenta Gabriela Deana. Dużo krwi, pełno okrucieństwa i doktor O`Donnell, którą bardzo interesują takie przypadki, jak chirurg. Świetna fabuła, bardzo dobrze się czyta.

    ps.. swietna recenzja :)

    OdpowiedzUsuń
  9. uciekam spac :D bede jutro , czekam z niecierplwoscia na nowe propozycje z twojej strony . pozdrawiam :*

    OdpowiedzUsuń
  10. Kolejna książeczka Pani Tess... Kolejny zachwyt w moich oczach... kolejna książka na zaś ;). Z wielką przyjemnością przeczytam ;D.

    Miłego wieczoru !

    OdpowiedzUsuń
  11. Taka tematyka działa na mnie najbardziej i po takiej też długo nie mogę zapomnieć o temacie. Dzięki wielkie za takie polecenie, bo zamierzam ją dorwać jeszcze dziś :*

    OdpowiedzUsuń
  12. juz kupilam za pare godz zaczne czytac ! milego :*

    OdpowiedzUsuń
  13. Ja akurat przeczytałam najpierw "Chirurga", "Milczącą dziewczynę", "Dolinę umarłych" i właśnie jestem w trakcie "Skalpela". W prezencie Mikołajowym dostałam "Ostatni, który umrze", a i to nie będzie z pewnością ostatnia przeczytana przeze mnie książka tej autorki :) Zdecydowanie mogę określić Tess moją ulubioną pisarką. R E W E L A C J A!!! :)

    OdpowiedzUsuń